اهل سحر

اَللهم صَلِّ عَلَی مُحَمد وَ آلِ مُحمد و عَجِّل فَرَجَهُم

اهل سحر

اَللهم صَلِّ عَلَی مُحَمد وَ آلِ مُحمد و عَجِّل فَرَجَهُم

اهل سحر

«امام صادق (ع) :هیچ عمل نیکى نیست مگر اینکه ثواب روشنى در قرآن براى آن بیان شده، مگر نماز شب که خداوند بزرگ، ثواب آن را روشن نساخته به خاطر عظمت و اهمیت آن؛ لذا فرموده است: هیچکس نمى‏داند چه ثوابهایى که مایه روشنایى چشمان است براى کسانی که نماز شب میخوانند، نهفته شده است»

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

اسرارالصلاه

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴ ب.ظ


برای نوشتن مطلبی در خور و اندیشیده باید اقل چندین ساعت و شاید چندین روز و شاید ... وشاید یک عمر مطالعه داشت تا آنچه بر لوح کاغذ نگاشته می شود اثری داشته باشد .

چند وقتی هست که بار گناه سنگین شده و توفیق هئیت و مطالعه و ... را ندارم.

لذا سعی می کنم راوی مطالب خوبی از اهل اندیشه و تفکر باشم:

 

در حدیث آمده است که ذات اقدس حق خطاب به بندگان خود می فرماید:

عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی

 بنده من مرا اطاعت نما تا تو را مثل خود گردانم و درجای دیگر می فرماید:

لا یزال العبد یتقرب الی بالنوافل حتی احبه فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و یده الذی یبطش بها ..

پیوسته بنده بواسطه انجام نوافل بمن نزدیک می گردد تا آنجا که او را دوست بدارم. پس آنگاه که او را دوست بدارم گوش او خواهم شد که با آن می شنود و چشم او خواهم گشت که با آن می بیند و دست او خواهم گشت که بالا و پایین می برد . هر چه مقام عبودیت و بندگی انسان کامل تر شود و قرب و نزدیکی بنده بخدا بیشتر گردد، خاصیت ربوبیت و پروردگاری در اعمال و اقوال او بیشتر می شود.

و همانگونه که امام صادق علیه السلام می فرماید:

 العبودیه جوهره کنهها الربوبیه

بندگی جوهره ای است که حقیقت آن ربوبیت و پرودرگاری است بنده بر اثر عبودیت به مرتبه ای می رسد که دستش دست خدا و گوشش گوش خدا و دیده اش دیده خدا می گردد و در این مرتبه است که از آن ولایت مطلقه ای که ذات اقدس حق بر سرتاسر عالم هستی دارد بهره ای نصیب او می گردد و قدرت تصرف در آفاق و انفس برایش حاصل می شود که انبیاء الهی و اولیاء او در صف مقدم رهروان این راه هستند ، و سالکان الی ا... و عارفان بحق هر یک بحسب بهره ای که از عبودیت و بندگی پروردگاری گرفته اند در مراتب بعدی قرار دارند و اگر ما می بینیم که سخنان پیامبران و اولیاء الهی این قدر در دلها اثر می گذارد و آنان در یک برخورد انسان را از خود بیخود نموده و بسمت خد ا می کشند ثمره همین خاصیت و اثر ولایتی است که در کلام آنها نفته است از این مرتبه که بگذریم و مراتب پایین تر را مورد دقت قرار دهیم باز این اثر را در سخنان بزرگان از عرفاء و سالکان الی ا... می بینیم و تازگی و طراوت و دل نشینی را در نوشته های اینان مشاهده می کنیم و این جز همان اثر و خاصیت  ولایتی که در بالا بدان اشاره شد و اینان بواسطه اطاعت و عبودیت پروردگار بدان دست یافته اند نیست و این امر پرتویی از همان ولایت مطلقه ای است که بهر چه که بگوید باش وجود می یابد که بر جان اینها تافته و سخنانشان رنگ خدایی بخود گرفته و تا عمق روح انسان نفوذ می کند و آدمی را منقلب می سازد و اینکه می بینیم گاه انسان سخنان زیبا و نغز و مواعظ موزونی می شنود ولی اصلا اثری در انسان بجای نمی گذارد و گاه با شنیدن یک جمله طوفانی در وجود انسان بپا می شود و یکباره آدمی را منقلب می سازد، چیزی جز همین امر نیست.

کتاب شریف اسرار الصلاه هم از همین مقوله است و چون اثر خامه ی عارفی صاحبدل و سالکی دل سوخته است حقا که تا عمق روح انسان اثر می کند و دل را می لرزاند و آدمی را بفکر عاقبت کارش می اندازد و انسان را مشتاق لقاء پروردگار و حضور در محضر حضرت ذوالجلال می سازد

در احوال این عارف واصل آمده است:

آن مرحوم  شب ها که برای تهجد بر میخواست مدتی در رختخواب ضمن اجرای دستورات و آداب برخواست از خواب از قبیل سجده و دعا گریه می کرد سپس بصحن منزل می آمد و به اطراف آسمان نگاه میکرد و آیات وارده را میخواند و سر بدیوار میگذاشت و مدتی گریه می کرد آنگاه برای وضو گرفتن آماده میشد و در کنار حوض مینشست و مدتی گریه میکرد و پس از وضو ساختن به مصلایش میرسید و مشغول تهجد می شد . ایشان گریه های طولانی در نمازها و مخصوصا قنوت ها داشته تا آنجا که بعضی ایشان را جز ء بکائین عصر بشمار آورده اند.

برگرفته از مقدمه کتاب شریف اسرارالصلاه

 

 

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۲/۱۱/۰۶
  • ۶۲۱ نمایش
  • محمد تقی

نظرات (۴)

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سام برادر، کدوم اسرار الصلوه را می فرمایی؟

    پاسخ:

    سلام

    اسرارالصلاه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

  • چلچله مهاجر
  • سلام 
    عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی
    ممنون محمد تقی 
    ببینیمت
    پاسخ:

    سلام علی جان

    التماس دعا

    مشتاق دیدار

  • احمد اسلامی
  • سلام برادر...

    پاسخ:
    علیک سلام احمد جان
  • حمید صحراپور
  • خیلی خوب

    پاسخ:
    شما خوبی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی