اهل سحر

اَللهم صَلِّ عَلَی مُحَمد وَ آلِ مُحمد و عَجِّل فَرَجَهُم

اهل سحر

اَللهم صَلِّ عَلَی مُحَمد وَ آلِ مُحمد و عَجِّل فَرَجَهُم

اهل سحر

«امام صادق (ع) :هیچ عمل نیکى نیست مگر اینکه ثواب روشنى در قرآن براى آن بیان شده، مگر نماز شب که خداوند بزرگ، ثواب آن را روشن نساخته به خاطر عظمت و اهمیت آن؛ لذا فرموده است: هیچکس نمى‏داند چه ثوابهایى که مایه روشنایى چشمان است براى کسانی که نماز شب میخوانند، نهفته شده است»

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

هیئتی

يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۰ ب.ظ

سر در هیئتی نوشته بودند " بیاید هیئتی باشیم"

قدری نگاه کردم . وارد هیئت شدم . سخنرانی ، روضه، سینه زنی، چای (فقط به عشق امید)هئیت تمام شد. وقت رفتن دوباره چشمانم به نوشته گره خورد، نوشته بودند" بیایید هیئتی باشیم"

در راه خانه فکرم دائما درگیر این نوشته بود.

بیایید هیئتی باشیم! من هئیتی هستم؟ اصلا ویژگی هیئتی چیه؟ به کیا می گن هیئتی ؟ هیئتیه خوب کیه ؟

·         1 هئیتی یعنی کسی که سر وقت هیئت بیاید.

یعنی مثلا اگه کسی مرتب و سروقت به هیئت برود و هر هفته هم حضوری پر رنگ  داشته باشد، خیلی هیئتیست. خوشبحال "الف ر ". "الف ر "خیلی هیئتیست. غالبا قبل از بقیه به هئیت می آید و بلند گوها را کوک می کند تا "باء بزرگ" و "جیم ب" ، "میم ب "و شایدم خود" الف ر "بخوانند. ضمنا "الف الف" هم حالا بماند تا ... . خوب با این تعاریف خود شخص ناشریف بنده  هیئتی خوبی نیستم . چرا که یک خط در میان در تاریکیها به هیئت می آیم و در همان تاریکی هم گم و گور میشوم.

·         2 هئیتی یعنی سینه زن . همچین محکم و پرصدا

این دیدگاه هیئتی را یک سینه زن تمام عیار می داند. یعنی کسی که صدای سینه زدنش بلند باشد. یعنی کسی که به قول" باء بزرگ" زود آماده شود یعنی زود سینه اش را برهنه کند و صف را تشکیل داده ، نگاهش به دست میاندار باشد. میاندار ها هیئتی ترند. چون محکم تر سینه می زنند البته میاندارانی هم داریم که ادای محکم زدن را در می آورند و دستشان که به سینه ی مبارکشان نزدیک می شود از شدتش کاسته می شود و فقط برای تهییج سینه زنان کاربرد دارند. نوع سینه زنی هم می تواند در این تعریف حائز اهمیت باشد مثلا کسی که سینه ی پرشی می زند یا شبیه پاروزنها بر سینه اش می کوبد در این تعریف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و قس علی هذا . (قدیمتر ها بهتر بود سینه زنی مدل نداشت پرشی ، جهشی ، جوششی ، عزادار کاری به مدل ندارد میزند بر سر و صورت به یاد او) .خوش بحالت جناب "الف ر" در این تعریف هم شما جایگاه ویژه ای داری و من باز هم ... بماند.

·         3 هیئتی از دیدگاه فرهیختگان: هئیتی یعنی کسی که پای سخنرانی باشد.

در این دیدگاه هیئتی شخصیست که پای سخنرانی باشد. هنگام سخنرانی برود و جلو صندلی سخنران بنشیند و در چشمانش زل بزند. سخت در فکر باشد. بعضیها از شدت فکر در خلصه ای شبیه خواب فرو می روند بگونه ای که فقط با ذکر یک صلوات از سوی سایر هیئتیان ممکن است دوباره به این عالم ملکی رجعت کنند. هئیتیان در این دیدگاه کسانی هستند که زمان سخنرانی موبایل خود را سایلنت (silent) می کنند البته هیئتی تر ها خاموش می کنند.

مقام برخی بالاتر است این عزیزان پس از خاموش کردن گوشی همراه خود را به دیوار می کوبند تا برای ابد سایلنت بماند البته که این مقام اولیاء است و رسیدن به این مقام در این دوره و زمانه ی تحریم ،جگر می طلبد.

خلاصه مثلا در هیئت ما یعنی کسی که پای شیخ باشد با شیخ بیایدو قبل از سخنرانی چایی با هم بخورند وبعد از سخنرانی هم با شیخ نیز برود. نه ! نرود.  بعد از شیخ هم بماند خوب است. اگر بعد از شیخ رفت سر و کارش با "باء بزرگ" است. اخیر ا شایعه ای شنیده ام که "الف ر " لیستی را تهیه کرده که در آن اسامی افرادیست که بعد از شیخ با شیخ می روند که قرار است بزودی در اختیار "باء بزرگ" قرار گیرد تا به قول اهالی غبار آبادشان کند.

·         4 هیئتی یعنی کسی که تمام هفته درگیر هیئت باشد.

درگیر رفت و آمد سخنران، تامین قند و چای هیئت ، هماهنگی برنامه های هیئت ، فرستادن پیام به اهالی هیئت ، تامین هزینه های هیئت ، نظافت هئیت ، شستن ظرفها ی هیئت ، پخت و پز برای هیئت، و .....

راستی چقدر هئیت کار دارد . هیئت فقط خواندن نیست ، هیئت فقط گریه کردن نیست. زحمت دارد. البته برای عاشقان حسین (علیه السلام) نقطه ی  اول را ندارد. همه اش رحمت است. در پایان این تعریف از همه ی عزیزانی همچون الف ر تشکر می کنم که این رحمات ( بدون نقطه نوشتم همه اش رحمت است) را متقبل می شوند. ما که باشیم که تشکر کنیم خودشان حواسشان هست حتی به کفش جفت کن ها .

·         5 هیئتی یعنی کسی که زیاد هیئت برود.

در این تعریف هیئتی شخصی تعریف می شود که زیاد هیئت می رود یعنی هیئت خودشان اغنایشان نمی کند و به هیئات دیگر نیز رفت و آمدی دارند. مثلا در ایام محرم صبح از فیض سعید حدادیان و صنف لباسفروشان بهره می برند و عصر از هیئت وارثان . نماز مغرب و عشاء را در مسجد اقامه کرده و به سرعت خود را به بیت الزهرا می رسانند تا از فیض منصور ارضی توشه ای برگیرند و برای تجدید قوا خود را به مسجد رسانده و چایی می خورند سپس طی یک طی الارض خود را به دوراهی قبان  می رسانند. پس از آن هم می توانند تا سحردر مراسم های دیگر حضور فعال داشته باشند  یا به گوش کردن سبک های جدید در منزل بسنده کنند به شرطی که نماز صبح از دستشان نرود. این یعنی یک هیئتی اصیل در ایام محرم.

·         6 هیئتی از دیدگاه" باء بزرگ": هیئتی یعنی کسی که خود را با برنامه هیئت تنظیم کند.

"باء بزرگ "می گفت هیئتی یعنی کسی که برنامه خودش را با هیئت تنظیم کند. یعنی مثلا خانواده بدانند پنج شنبه شب ها و مناسبت ها که هیئت برقرار است ایشان را دعوت نکنند. قاف بزرگ می گفت هیئتی باید سلسله مراتب را بداند و یکدفعه و یکهو نیاید و طلب خواندن داشته باشد البته بماند که بعضی ها این پله ها ی سلسله مراتب را بدو بدو و ده در میان طی کردند و خداییش صدایشان هم خوب است بی انصافی نکنیم . اما خوب خیلی ها صدایشان خوب است حالا بماند تا ...

"باءبزرگ"  می گفت هیئتی یعنی کسی که به مدت زمان و صدای هیئت کاری نداشته باشد ذوب در هیئت باشد. نگوید چرا انقدر می خوانید باشد بخوانید حد اقل صدا را متعادل کنید . اینها را نگوید. نگوید چرا برنامه را در پیامک ها هفت شب اعلام می کنید یا متقارن با نماز مغرب و عشاء و سخنران هشت می آید و اصلا خودتان هم آن موقع در هیئت نیستید. چرا نظم ندارید و کلا چرا چرا نکند.

هیئتی کیست؟

واقعا هیئتی کیست؟ کسی که هر چقدر بیشتر هیئت می رود نشانه اش این باشد که ریشش بلند تر شود. آهنگ پیشوازش نوحه باشد. قفسه ای مخصوص برای سی دی های نوحه داشته باشد که هر ساله بر تعداد و طبقه بندی هایش افزوده شود.

شیخ عزیز می گفت : هیئتی یعنی کسی که از هیئت آمدن زندگی دنیایش آباد شود، آخرت که جای خود دارد. می گفت : حضرت ثارا... دنیا و آخرت انسان را آباد می کند.کسی که هیئت می رود هر روز کتابخانه اش پر بار تر می شود . تشنه ی این است که بیشتر بداند. هیئتی دنبال کسب حسنات است. هیئتی هر روز درگیر ترک محرمات است.

می گفت : هیئتی عاشق حسین ( علیه السلام ) است و عاشق او ویژگیهایی دارد. اگر وعده ی ناحق می دهیم اگر زیر حرفمان می زنیم اگر بار مسئولیت ما بر دوش دیگریست اگر اهل مطالعه نیستیم ، اگر در احترام به پدر و مادر لنگ می زنیم ، اگر به جای حسنات سیئات بر لوح سینه ی ما نقش بسته است و اگر به نماز اول وقت بها نمیدهیم و هزاران اگر دیگر .... به این رفت و آمد مان شک کنیم . بدانیم درست به هیئت نمیرویم چرا که هیئتی اینگونه نیست. اگر هر روز هفته درگیر کارهای هیئت باشی و خلف وعده کنی و دروغ بگویی و همسرت عهده دار کارهای تو باشد و .... این رفت و آمد دردی از تو دوا نخواهد کرد.

می گفت : هیئتی شدن یعنی آدم شدن هیئتی شدن یعنی خیلی عوض شدن . یعنی به یاد سینه ی شکسته او سینه بزنیم که آدم شویم یعنی به عشق او اگر کم و کاستی در هیئت می بینیم اصلاح کنیم و به این و آن گیر ندهیم که آدم شویم یعنی تمام هفته منتظر شب جمعه باشیم  و اشک بریزیم که آدم شویم یعنی حتی اگر کسی به اندازه ی یک نفس از ما بیشتر برای ارباب عرض ادب کرده در مقابلش احترام کنیم تا آدم شویم. یعنی  ... آدم شویم.

رفت و آمد در هیئت باید  بدیها را  دور کند اخلاق را نیکو کند شاید درست باشد که بگوییم" هیئت تنها عن الفحشا و المنکر است."

شاید بهتر بود سر در هیئت می نوشتند" بیایید آدم باشیم".

والسلام.

 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۹/۱۰
  • ۳۸۷ نمایش
  • محمد تقی

نظرات (۵)

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام ممنون که به این موضوع پرداختی. اگر جانی ماند شاید در قاسم آباد 9 به آن بپردازم.ان شاءا...
    پاسخ:

    سلام  برادر

    انشاا...

    سلام 
    خیلی خیلی خوب . 
    منتظر بودم . 

    1) در مورد بحث مطروحه عارض شوم متاسفانه من و امثال من این بساط را تا موقعی می خواهیم که با نظرات و مواضع ما همسو باشد .
    ما باید خودمان را در مسیر گامهای حضرات معصومین علیهم السلام قرار دهیم .  
    2) بعضی اوقات در خلوت ، به خود نهیب می زنم که نکند پیراهن مشکی و آمد و شد کردن در مجالس ، حجاب شود و ما را از دریای بی کران معرفت اهل بیت علیهم السلام وا گذارد ؟ 
    من و امثال من حسینی بودن را در هیئت رفتن خلاصه کرده ایم ! حسینی بودن مصادیق گوناگونی دارد که یکی از آنها اشتیاق به مجلس روضه اهل بیت است نه تمام آن . 
    راستش خیلی خسته ام . والا حرف برای گفتن زیاد و . . . 
    در هر صورت خیلی ممنونم از شما اهل سحر
    علی یارمون
     
    پاسخ:

    سلام برادرم چلچله

    اصل حر ف این مطلب قسمت انتهاییش بود بقیه بابت مزاح با دوستان و کمی انتقاد بود اول از خودم 

    خسته نباش !

    التماس دعا

    علی یارمون

    سلام
    خیلی خیلی خوب بود...
    خدا خیرتون بده آقا محمد تقی عسکری رکن آبادی!
    چایی هم بسیار به جا بود...
    پاسخ:

           سلام امید عزیز

    وقت بزار یه چایی بخوریم

     

     

    سلام تقی جان خداوند ازاجتماع شیعیان علی خشنود میگردد واین مطلب بالایی است ولی غفلت از انجایی اغاز میشود که هیات قسمتی از زندگیمان میشود نه سیر تکاملمان.خلوت خیلی زیبا وعظیم است خلوت وتنهایی را از دست ندهیم  ودر مسافرت  هم سرقرار برویم.......یا علی

    سلام
    خیلی ممنون از نظرات شما دوست عزیز.
    خیلی وقته شعر برامون نمی فرستی عزیزم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی